Ripoll: el tren de les 5.30, la llum del final del túnel?

Editorial

El tren de les 5.30, dos quarts de sis del mati, no és cap títol de novel·la com podria ser El tren de les 4.50, de l’Agatha Christie, al contrari. El tren de les 5.30, per a Ripoll i per al Ripollès, és una bona notícia. Suposa llevar-se d’hora, ben d’hora, perquè el país vagi bé, com argumentava Pep Guardiola al ser nomenat català de l’any. Pels ripollesos i ripolleses comportarà poder agafar el tren i arribar a Barcelona abans de les vuit del matí. Una hora que permet planificar el dia a molta gent, tant a estudiants com a professionals que tenen la seva feina i obligacions a la capital catalana. Cal estar contents perquè aquesta comunicació suposa aprofitar uns recursos que no té tothom a Catalunya, com és la connexió ferroviària i que sortosament, fins ara amb deficiències, té Ripoll i la comarca.

Arribar a aquesta hora a Barcelona permetrà gaudir d’alguns avantatges que no podem obviar. Com se sap, cada vegada serà més complex accedir a Barcelona amb vehicles privats, sigui per la contaminació que comporta viatjar amb vehicles antics (suposadament contaminants), o senzillament per costos: temps, retencions en els accessos principals i rondes , pàrquings... Ara bé, el nou tren no és cap mostra de modernitat ni progrés de país. Seria molt lògic i necessari tardar igual o menys que arribar a Barcelona amb cotxe, és a dir, en una hora. El tren que ens han posat ens assegura arribar amb dues hores i mitja a Barcelona i encara amb moltes incògnites de si no hi haurà avaries a la catenària, o si s’espatllarà la maquinària que ha arribat a Catalunya procedent de no sabem quin lloc d’Espanya i, així, tants altres problemes que pot comportar el fet de no haver desdoblat la línia des de Vic fins a Barcelona i viceversa. Com se sap, i es demana, permetria augmentar els horaris de pas dels trens.

Fa 25 anys que es parla de la necessitat d’un tren digne per a Ripoll i Vic i malauradament només hem tingut per resposta vehicles residuals. En quines condicions viatjarem? Amb quins vagons? Senyors, parlem de dues hores i mitja de trajecte, igual que de Barcelona a Madrid amb AVE. No fa massa que els trens de rodalies són els principals protagonistes de les incidències de Renfe. Necessitem trens amb garanties per a gent que el pugui agafar cada dia amb la seguretat d’arribar a un destí amb una durada correcta i amb la confortabilitat adequada. És bo que s’hagi tingut en compte el fet d’ampliar l’horari però, això no és tot. Els serveis amb horari sobre paper no resolen les necessitats del país i de l’equilibri territorial que vol dir, la lògica d’uns horaris coherents i un servei adequat. Si Renfe no ho aconsegueix, per què no es traspassen els trens a Ferrocarrils de la Generalitat? No es tracta d’una lluita política, es tracta de tenir d’un servei adequat per als ripollesos i per a tants d’altres ciutadans catalans que es mereixen un servei tan digne com qualsevol ciutadà espanyol. Tenim un nou horari i cal esperar que, en un futur immediat, el trajecte no sigui tan llarg i que el servei sigui efectiu. No volem perdre el tren, però sí volem que vagi bé.