El futur del Ripollès també pot ser dels joves

Editorial

Moltes vegades quan parlem del Ripollès, tot i posar en relleu que és una comarca amb un bon potencial per la seva ubicació, valors naturals, patrimonials i turístics, comunicacions i empreses consolidades, sempre a la part més negativa sorgeixen els comentaris com els de “els comerços tanquen”, “la mitjana d’edat de la població és avançada”, “els joves ben preparats quan se’n van ja no tornen”, etc. Tots vénen a ser uns comentaris tan assumits que ens fa pensar que ja són uns manaments escrits sobre pedra, tal com els va recollir Moisès a la seva fugida del desert a mans de Déu.

Pensem que la cosa pot i ha de canviar i s’ha de confiar i actuar amb la finalitat que Ripoll i el Ripollès pugui revertir aquestes sensacions i, en aquest sentit, per aquí es comença a notar una acció encomiable de les administracions locals i comarcals.

En primer lloc ja hi ha dos municipis com són Camprodon i Ripoll que han adequat espais de Coworking a través del qual molts emprenedors poden compartir idees, iniciatives i projectes. Aquest sistema pot i ha de motivar als joves a desenvolupar idees noves en favor del dinamisme i del progrés comarcal.

Un segon punt és la taula de reflexió entre joves organitzada aquests dies, convocada per l’Oficina Jove del Ripollès, i on es podran exposar les experiències i com veuen els joves amb quins serveis o motivacions els podrien engrescar a quedar-se a la comarca a treballar. És veritat que hi ha mancances perquè si no hi ha oportunitats els joves s’han de buscar la vida a fora i això, ara, caldria revertir-ho creant noves oportunitats a la comarca de treball amb sous prou dignes, perquè els qui ara estan a Barcelona puguin tornar algun dia i es converteixin en els referents d’una nova empresa atractiva i dinàmica per casa nostra.

Un tercer aspecte és el relleu generacional en els negocis. Molts dels comerços del Ripollès són d’estructura familiar i molts joves no se senten motivats per continuar-los. Sense ells, les botigues tanquen. En aquest apartat, l’Ajuntament de Ripoll ha tingut una bona iniciativa de destinar a una persona, un dinamitzador comercial, que treballi en la possibilitat de continuar els negocis que no tinguin relleu. Cal estudiar les possibilitats de cada sector, la renovació i intentar que els lloguers siguin ajustats a les possibilitats dels contractants perquè se’n surtin. I els negocis han de ser oberts perquè el Ripollès viu i ha de viure, també, en bona part del turisme. Venen molts visitants però a més de visitar els nostres monuments o punts d’interès, també han de poder fer una estada més llarga a la comarca. Si no els engresquem amb una bona oferta comercial difícilment es quedaran més temps.

Esperem que els reptes que s’estan marcant els organismes i ajuntaments de la comarca tinguin resposta. I s’ha de fer entre tots. Aplaudim aquestes iniciatives i volem que els nostres joves no marxin i que els que són a fora puguin sentir-se motivats a tornar. Tant de bo!!