Ens ho hem de creure

Editorial

S’ha celebrat la segona gala dels productes “R” de Ripollès, premiant o distingint a productors o empresaris que acollits en aquesta marca tenen l’orgull de lluir una lletra, la R, darrere la qual hi ha qualitat, creativitat, servei i ganes de promoure un territori ric en el sector agroalimentari i de restauració. Davant aquest fet, cal aprofundir en el sentit de la iniciativa, com d’altres que hi ha a la comarca. Pel que fa als productes “R”, el que primer se’ns presenta és una marca, però darrere la denominació, es descobreix un territori en el qual sortosament, hi ha molt més que un sol producte de qualitat i de proximitat, o de Km 0, com es denomina actualment. Algunes comarques o poblacions de Catalunya es distingeixen per un sol producte que ha obtingut la Denominació d’Origen Protegida (DOP), com en el cas de l’oli, els fesols, formatges, avellanes, formatges, o l’’arròs. Però el Ripollès té, en molts productes, una qualitat altíssima: el xai, el poltre, la vedella, els embotits artesans, formatges d’alta qualitat i distingits a nivell internacional, les trumfes, les galetes, carnisseries excel·lents, pastisseries i restaurants d’alt nivell en les diferents modalitats i tot això en l’embolcall d’un entorn únic, que en bona part és Parc Natural, divers i atractiu durant tot l’any.

 

Un error seria que, tenint aquests productes, guanyadors o no de la gala, quedi solament en un distintiu gràfic i prou. Pensem que no podem deixar la “R” sense ànima. Ser del Ripollès comporta que els seus productes han de ser una gran carta de presentació. Cada ripollès ha de ser un ambaixador de la “R” i els seus productes. Els hem de consumir i els hem d’oferir i presentar-los com a elements únics i proposar a qui els oferim que visitin una comarca única en valors a cada poble.

 

Actualment, el Ripollès té el privilegi que la Consellera d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, Teresa Jordà, sigui de la comarca, així mateix com ho és la Directora General d’Agricultura, Elisenda Guillaumes. Val la pena doncs, aprofitar aquestes circumstàncies per acabar de donar l’impuls als nostres productes i a la nostra gent, perquè darrere de cada un dels productes i establiments hi ha la iniciativa de voler fer bé les coses, de renunciar a vegades a objectius econòmics ràpids i apostar per fer-ho bé i poder fidelitzar un consum de proximitat i de més enllà, que faciliti a molta gent poder assaborir la nostra comarca.

 

Un punt a favor també són els restaurants i comerços que han apostat per presentar els productes del Ripollès com un element distintiu i de qualitat en els seus plats i productes. Apostem-hi tots!