Arriben els 3 Dies Trial Santigosa, encara amb incertesa pels permisos mediambientals

Hi prenen part 235 pilots d'arreu del món, amb molts noms de nivell, entre divendres i diumenge

per Redacció

Esports

Takahisa Fujinami tornarà a ser present als 3DTS de Sant Joan
Takahisa Fujinami tornarà a ser present als 3DTS de Sant Joan | Guillem Sánchez

Arriba un dels esdeveniments esportius més importants del Ripollès: els 3 Dies de Trial de Santigosa. Una prova que enguany reuneix a pilots d’arreu del món i de molt nivell. En total, hauran de superar 93 zones entre aquest divendres 19 i el diumenge 21, i ho faran durant els matins, a partir de les 8 h. En total, 235 pilots que hi competiran, entre els quals destaquen noms com Dougie Lampkin, Jorge Casales, Oriol Noguera o Berta Abellán. A banda, però, també hi prendran part a mode d’exhibició Toni Bou, Takahisa Fujinami, Jaime Busto, Jeroni Fajardo o Jack Price, que es troben dins el Top 10 mundial. Bou i Fuji, a més, s’exhibiran divendres a la zona indoor del centre de Sant Joan de les Abadesses.

Una prova que arriba a la 48a edició, a punt de complir mig segle, però que es troba en un moment complicat. La normativa mediambiental cada vegada restringeix més les zones de trial, i a poques hores per la seva disputa, encara no se sap del cert si arribaran els permisos que es van demanar als Departaments d’Agricultura i Territori i Sostenibilitat. Només es va rebre suport verbal, però la incertesa segueix essent molt gran.

«Vam decidir tirar endavant el trial i obrir les inscripcions perquè vam tenir una reunió el passat 15 de desembre al Palau de la Generalitat amb els consellers de Territori i Sostenibilitat i Agricultura, on se’ns va dir que s’intentaria trobar una solució per disputar el trial. Si arribem a saber que a hores d’ara encara estaríem així, ens haguéssim plantat i no haguéssim fet trial enguany», afirma Joan Moncanut, president del Moto Club Abadesses. «Ara mateix ens trobem en un moment d’inseguretat jurídica perquè ningú s’atreveix a signar els permisos, i no sabem el què ens deixaran fer», diu Moncanut.

Un dels membres de la junta del Moto Club, Agustí Fajula, explica que estan convençuts que el trial «és un esport compatible amb la biodiversitat dels nostres boscos». Així mateix, opina que «sembla que ens vulguin convertir en una espècie de parc temàtic, que al Ripollès només vingui la gent a fer turisme», i afirma que «estem cansats de copets a l’esquena, perquè decisions preses en un despatx per una sèrie de tècnics poden aturar un esdeveniment tan gran com aquest».

Dels 100 quilòmetres que tenia l’anterior circuit de trial a la zona de Santigosa, s’ha passat a uns 50 en els últims anys. Des del Moto Club afirmen que van començar a tirar endavant un estudi de l’impacte mediambiental que finalment no va ser acceptat pel Departament de Territori, i per aquest motiu es queixen del silenci administratiu que reben. «Intentem ser el màxim de respectuosos, tenim el permís de 25 propietaris de la zona i dels ajuntaments de Sant Joan, Riudaura i Vallfogona», detalla Moncanut. Malgrat això, des de l’organització s’explica que el trial viu el seu moment més complex davant les enormes dificultats per dur a terme la prova sense perdre les seves zones emblemàtiques i més representatives.

Per al moment, però, el trial segueix endavant amb les zones previstes. Un grane esdeveniment per la vila santjoanina i la comarca, que enguany seguirà apostant pel sistema e-Control i que fins i tot organitza un concurs d’Instagram.