En marxa el procés participatiu per decidir l'ús de la carretera de Fontalba

Ja s'han realitzat enquestes i ara s'estan fent tallers per conèixer l'opinió dels ciutadans

Els veïns creuen que s'ha de preservar l'entorn per evitar la seva degradació
Els veïns creuen que s'ha de preservar l'entorn per evitar la seva degradació

La massificació d'espais naturals és un greuge que ha crescut a causa de l'increment per l'interès en aquests indrets, motiu pel qual municipis com Queralbs s'han plantejat l'opció d'aplicar algun tipus de mesura perquè l'arribada de visitants no suposi la degradació de l'entorn. «És una carretera molt transitada i on aquest any hem vist un augment enorme produït per l'efecte pandèmia, ja que moltes persones han volgut anar a espais naturals pròxims i sota la comoditat de poder arribar amb el cotxe com més amunt millor, aleshores hem vist un gran increment aquí i a la zona de les gorgues del Riu Freser, que també s'ha massificat molt», explica Imma Constans, alcaldessa de Queralbs

El consistori ha volgut involucrar a la població en la decisió, de manera que ha engegat un procés participatiu amb la voluntat de conèixer la seva opinió. En la primera fase s'han realitzat enquestes als ciutadans i ara s'estan duent a terme uns tallers amb tots els participants. «Se n'han extret unes conclusions que ens ha fet arribar l'empresa encarregada. Ens trobem enmig del procés, perquè ara estem realitzant uns tallers que han d'anar encaminats a intensificar si els resultats primers concorden amb els finals», afegeix Constans.

Tot i trobar-se enmig del procés, ja se n'han pogut extreure algunes conclusions. «En general diríem que sí que s'ha de fer una gestió, s'ha de reduir el volum de cotxes que puguin entrar, almenys per dia, i això passa per posar alguna mena de barrera o un control, això està molt clar. Sobretot l'altre tema molt important és que tothom indica que s'ha de preservar la natura i per això creuen que una bona opció seria recuperar antics vials, com el que anava de Queralbs a Fontalba. Hi ha d'haver l'opció que si algú, per exemple, vol deixar el cotxe a l'estació i pujar a peu també pugui fer-ho», diu l'alcaldessa.

El debat pretén arribar a un punt final, implementar una mesura que reguli l'accés al tram de la carretera de Fontalba i evitar-ne la seva massificació.