Emprenedors

Aquest any, a la UIER hem volgut que l’emprenedoria tingués un especial accent en la nostra participació a la Fira de les 40 hores.

Vagi per endavant que massa sovint no apliquem el terme d’emprenedor a l’empresari “habitual”, aquell que ja té la seva empresa assentada i consolidada quan, en realitat, aquest empresari és el més emprenedor de tots i, no ho dubteu, exerceix la seva vocació emprenedora dia sí, dia també amb les seves iniciatives, les seves inversions, les seves lluites per preservar el mercat i per modernitzar permanentment la seva oferta.

L’objectiu de la UIER enguany a la Fira era, però, estimular l’actitud emprenedora i animar a tothom a il·lusionar-se amb el seu propi projecte i a atrevir-se a endegar-lo.

Per remarcar aquest accent, el dissabte va tenir lloc un esmorzar –tertúlia amb tres emprenedors significats de la nostra comarca, l’Albert Bosch, l’Eudald Domènech i en Jordi Dorca que, si bé va tenir una bona audiència, atenent a la categoria dels ponents i, sobretot, pel nivell tan satisfactori que vaig poder copsar a l’acabament de la tertúlia, em va recar que no hagués pogut arribar a més conciutadans ripollesos.

Perquè és un luxe poder tenir l’oportunitat d’escoltar i, especialment, intercanviar idees i impressions amb uns personatges que tenen reconegut el seu èxit en el camp de l’emprenedoria com a professió i de la innovació com actitud.

De la conversa amb aquests emprenedors en vaig treure algunes idees-força i algunes recomanacions, que em sembla interessant recordar i tenir en compte.
La principal idea-força va ser la de la perseverança i la persistència. Tots van coincidir que al llarg de la seva carrera el que més havien tingut van ser fracassos. I tots van coincidir en què aquests fracassos el que havien fet era estimular encara més la seva voluntat de recomençar, inclús amb més força.

D’altres idees-força es resumien amb el que podríem dir les característiques bàsiques de l’emprenedor:
· Fe en la idea
· Confiança en les pròpies forces
· Resistència al desànim
· Perseverança en l’intent

De les recomanacions n’extrauria tres que, si les podem aprofitar, gairebé hauran merescut, per si mateixes, l’esforç de la matinal del dissabte.

La primera que ens hem de creure és que el mercat està canviant de forma substancial i imminent i que, en aquest nou mercat, qui només pugui oferir hores estarà en la franja més baixa del mercat laboral. Les empreses el que acabaran comprant / contractant seran idees i projectes i les persones que s’hi impliquin.

La segona observació a tenir en compte és que els mercats són globals i les competències també. Econòmicament vivim al món, no al Ripollès o a Girona o a Catalunya, ni tan sols a Espanya, el nostre mercat és mundial ho vulguem o no. I la nostra oferta s’ha de presentar a un mercat mundial, encara que al començament ho fem a l’entorn més proper, les noves tecnologies ens ofereixen una finestra d’una força desconeguda a tot el món.

I d’aquí se’n deriva la tercera observació important al meu entendre, i és que les comunicacions ens han de permetre estar en contacte fluid i sense limitacions a tot el món. Això només serà possible amb unes comunicacions per fibra òptica amb alta capacitat i velocitat i amb un domini de les tecnologies de la comunicació i de les xarxes socials i empresarials que hi ha en el món d’Internet.