L'escorxador del Ripollès necessita un milió d'euros

La Diputació de Girona ha finançat l'estudi que recull totes les millores que requereix l'equipament

Infraestructures, Arreu, Economia

Entrada de l'escorxador comarcal del Ripollès
Entrada de l'escorxador comarcal del Ripollès

Ja fa temps que l’escorxador comarcal necessita inversions que no pot dur a terme per falta de recursos. Dos anys enrere, el departament d’Agricultura i Ramaderia va treure una sèrie de subvencions pensades especialment per escorxadors de baixa capacitat, com és el cas de l’equipament Ripollès.
En aquell moment, la direcció del centre es va reunir amb els responsables de la Generalitat per poder optar a aquestes ajudes, però es va trobar que li faltaven ingressos per poder-ho fer: «Si tu demanes una subvenció de 50.000 euros, has de generar una despesa de 100.000 i invertir-ne la meitat pel projecte que presentes», explica la presidenta de l’escorxador comarcal, Manoli Vega.
És per això que, davant de la facturació insuficient de l’equipament, es va demanar una ampliació de capital als Ajuntaments de la comarca que en són socis. Aquest procés va començar l’any 2020, però avui dia encara no ha recollit els fruits que serien necessaris per poder-se acollir a les subvencions: «Alguns han dit que sí, altres que només a través del conveni i d’aquests, alguns han pagat i els altres encara no», continua Vega, que afirma que amb aquestes aportacions no han pogut presentar prou factures per rebre les ajudes necessàries per fer totes les millores que requereix l’escorxador del Ripollès.
Després d’aquesta odissea per aconseguir ampliar la despesa i poder assumir actuacions concretes, la Diputació de Girona ha finançat un estudi per detallar totes les millores que necessita l’escorxador comarcal, no només per funcionar correctament, sinó també per complir amb les normatives vigents al sector. El diagnòstic que es recull en aquest informe és que l’equipament ripollès necessita una inversió d’un milió d’euros per fer front a millores diverses, com la renovació de maquinàries, la instal·l#ació de càmeres de vigilància, actuacions que afavoreixin l’estalvi energètic o l’arranjament de la bassa i la depuradora, entre moltes altres.
La xifra és molt elevada i no hi ha cap òrgan al qual l’escorxador pugui demanar una ajuda per aquest import. Per això, l’equipament ha de fer dues feines: d’una banda, repartir aquestes inversions en diferents projectes per poder sol·licitar més d’una subvenció; i, de l’altra, aconseguir que els municipis associats col·laborin per poder facturar el doble del que volen demanar. És una tasca complexa, però, segons la presidenta de l’escorxador, és viable: «Si tots en tenim ganes, és possible, però si els municipis no es volen comprometre, ho hauran de dir».
Més enllà d’això, també demanen el compromís de la ciutadania de consumir producte ripollès i fer valdre aquesta feina.

Per part del govern català, la directora general d’Agricultura i Ramaderia, Elisenda Guillaumes, ha concretat que el departament està treballant en la cerca de finançament per a la millora i ampliació de l’escorxador comarcal del Ripollès. Com que la inversió no es pot incloure en la línia d’escorxadors de baixa capacitat, «hem començat a treballar amb la Direcció General d’Empreses Agroalimentàries», comenta Guillaumes, perquè hi ha una línia de subvencions més vinculada a la indústria agroalimentària que ja ha ajudat a altres escorxadors del país, «a veure si el del Ripollès es pot incloure aquí». De moment hi ha dues versions del mateix projecte sobre la taula i s’haurà de veure quina és la més factible tenint en compte les necessitats de la comarca.