La Flama viva després de 60 anys

El conseller a l'exili Lluís Puig ha estat present a Coll d'Ares aquest dimarts

per Laura Segur

Cultura

La Flama viva després de 60 anys
La Flama viva després de 60 anys

Centenars de fogueres de Sant Joan han estat enceses aquest dimarts amb la flama provinent del Canigó, recollida a Coll d’Ares, des d’on fa seixanta anys que diferents entitats i agrupacions la fan arribar arreu del país. El president d’Òmnium al Ripollès, Jordi Vilarrodà. una de les dues entitats que organitzen l’arribada de la flama junt amb TradiCat, destaca que la d’enguany ha estat “una edició especial, perquè fa 60 anys en aquest mateix lloc hi ha va haver la primera gent de  la Catalunya Nord i del Principat que es van trobar aquí per passar d’una banda a l’altra d’aquesta frontera, que llavors era molt més dura, per tant, commemorem aquest fet que va ser molt especial en aquell moment i que continua tenint molta vitalitat”. En aquest sentit aquesta arribada de la flama també ha servit per retre homenatge al manlleuenc Ramon Torra, l’únic supervivent d’aquella iniciativa que avui és ja una tradició arrelada.

El matí ha estat marcat per una banda, pels actes de record a les persones que han fet possible que comencés la tradició de la flama del Canigó, entre la Catalunya del Nord i del Sud amb la participació d’alguns dels seus descendents. Entre les personalitats presents a Coll d’Ares, el conseller de cultura a l’exili, en Lluís Puig, que ha rebut un quinqué honorífic “Aquest ja és el segon any que vinc, sé que hi ha risc, però portem molts anys i tot el poble de Catalunya en risc”. Explica contundentment afegint el per què hi ha volgut ser present: “És una trobada d’agermanament de tots els Països Catalans i aquest símbol de la flama ens encén les energies a tots, m’agrada ser present en aquestes festes que són per viure-les i sentir-les a prop de la gent i veure l’esforç de tantes persones i entitats implicades”. Puig ha agraït l’escalf rebut i el regal d’un quinqué d’honor, que ja té ubicació: “La Casa Macià tindrà cada any la flama de Sant Joan encesa”. Precisament també hi ha anunciat que la inauguració de la Casa Macià a Prats de Molló, serà el 8 de novembre: “Sempre i quan no s’estronqui res”.
Protegit amb un barret de palla Puig ha estat fent-se fotografies i conversant amb tothom que se li ha apropat. La jornada es completava amb la participació de les escoles de la Catalunya Nord.